Pengenalan

PENGGUNAAN S-BOX BAGI PENYELESAIAN MASALAH
PENGATURCARAAN KOMPUTER

Abstrak

Synder (2000) menyatakan belajar pengaturcaraan berupaya membangkitkan kebolehan intelek seperti menyelesaikan masalah am, methodological reasoning dan berfikir secara logikal, berkeupayaan memahami dan mengurus sistem maklumat moden kompleks secara intrinsik.  Justeru itu, penggunaan S-Box mampu membantu para pelajar menyelesaikan masalah Pengaturcaraan Komputer dan berfikir secara logik.  Sampel kajian ini terdiri daripada 120 orang pelajar yang mengambil subjek Sains Komputer. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan peningkatan  pelajar dalam menyelesaikan masalah pengaturcaraan  Dapatan kajian ini dapat memberi implikasi bahawa proses pengajaran dan pembelajaran perlu memberikan penekanan kepada proses dan strategi penyelesaian masalah khususnya bagi topik Pengaturcaraan Komputer.  Seterusnya, diharapkan sumber manusia yang dihasilkan dapat memenuhi ciri-ciri yang diperlukan oleh persekitaran yang mencabar pada abad ke-21.

Kata kunci : penyelesaian masalah, pengaturcaraan komputer, proses pemikiran 


Objektif

Objektif penghasilan S-Box ini adalah untuk :

1.   Membantu pengaturcara novis menghubungkaitkan langkah-langkah dalam penyelesaian masalah pengaturcaraan.

2.   Melatih pengaturcara novis untuk menggunakan nama pembolehubah yang sama sepanjang proses penyelesaian masalah.

3.   Dapat membangunkan pengaturcaraan yang ringkas dengan mudah.


Kumpulan Sasaran

Pelajar PDT 4 Sesi 2015/2017 dan PST 2 sesi 2016/2017



No comments:

Post a Comment